Nieuws

23 november 2022

Schoolleider Shri Saraswatie School spreekt op groot onderwijscongres

 

Onze directeur van de Shri Saraswatie School in Rotterdam, Dewi Wittens was één van de sprekers tijdens het HRM & het Onderwijs jaarcongres op 23 november 2022. Dit congres is voor en door HR, bestuur/directie en schoolleiders werkzaam in het onderwijs, van IKC tot PO-VO-MBO-HBO-WO. De SHON bestuurder Hugo Joustra was uiteraard aanwezig om op de hoogte te blijven van de actuele veranderingen van de arbeidsmarkt op scholen en om schoolleider Wittens te zien en horen spreken.


Eerder dit jaar heeft de Shri Saraswatie School het predikaat Klasswerkplek gekregen. De school onder leiding van Dewi Wittens werd eerste van Zuid- Holland. Klassewerkplek staat voor: goed werkgeverschap en werkgeluk op school. Schoolleider Dewi Wittens werd uitgenodigd om over haar praktijkervaringen te spreken op het congres. Samen met Margot van den Brand en Manja Lubberhuizen is zij verbonden aan een school die het predikaat “Klassewerkplek” heeft verdiend tijdens het Klassewerkplek-onderzoek van 2020. Dat betekent dat onder de leerkrachten op hun school het hoogste werkgeluk is gemeten. In een interactieve sessie gebaseerd op stellingen probeerden deze drie dames (waaronder onze directeur Wittens) deelnemers van de sessie mee te nemen in hun zienswijze op goed leiderschap en een optimale werkomgeving voor leerkrachten.

 

Voorbeelden van stellingen die behandeld zijn:

  • Een goede leider straalt kracht uit
  • De kwaliteit van het onderwijs valt en staat met de kwaliteit van de leerkracht
  • Onderwijs is blijven bij de basis. Verder niets
  • Als een team niet goed functioneert is sturend leiderschap nodig
  • Als je de methode volgt, kun je het nooit verkeerd doen
  • Moeten ouders ons serieus nemen of andersom?

Het gehele congres stond in het teken van HR in het onderwijs:

De huidige crisis en transformatie van het onderwijs brengt vele onzekerheden met zich mee en vragen om een wendbare, aantrekkelijke arbeidsorganisatie. Juist nu zien we verbinding en kansen rond de inzet van digitalisering, de flexibele inzet van personeel, de ontschotting tussen afdelingen en scholen en het ontstaan van nieuwe (regionale) samenwerkingsvormen. Hoe blijven we in beweging waarbij we kwaliteit van het onderwijs borgen? Hoe krijg je meer zicht en grip op de complexe arbeidsmarkt en organisatievraagstukken voor nu en in de toekomst? Professionalisering, afstandsonderwijs, regionale aanpak personeelstekort, de docent van de toekomst strategische personeelsplanning, mobiliteitsvraagstukken, flexibilisering en vakmanschap staan nu met stip op de strategische HR agenda. Hoe zorgen we ervoor dat we deze beweging vasthouden, niet terugvallen in ‘oude patronen’ en juist in deze tijd continue wendbaar blijven als onderwijsorganisatie, maar ook als team en individu.

 

Schoolleiders en bestuurders werd de vraag gesteld:

  • Hoe kunnen we ruimte bieden voor innovatie, ondernemerschap en zelforganisatie?
  • Hoe blijf je aantrekkelijk werkgever en kun je antwoord geven op een krappe arbeidsmarkt?
  • Hoe omarmen we fundamentele vernieuwing waarbij technologie de driver is?
  • Wat vraagt dit vanuit veranderkundig perspectief als we kijken naar bestuurlijk leiderschap in tijden van crisis?
  • Welk gedrag en cultuur is nodig om de gewenste beweging te creëren? Wat vraagt dit op bestuursniveau?
  • Waar benutten we de verschillende rollen (schoolbestuur, HR, Medewerker, Docent) in deze transformatie?
  • Anders organiseren van het onderwijs
  • Verbindend leiderschap en zelforganisatie
  • De digitale transformatie, de kansen voor afstandsonderwijs en het HR landschap
  • Regionale aanpak personeelstekort; flexibilisering van arbeid (zij-instroom), werk en HR
  • Aantrekkelijk werkgeverschap, imago en het beroepsbeeld van het onderwijs
  • Duurzaam HR, met focus op inzetbaarheid, talentmanagement. Vitaal, veilig en met een gezonde werkdruk
  • Organisatieontwikkeling en cultuurverandering met oog voor vakmanschap
  • Onderwijsinnovatie, arbeidsinnovatie en sociale innovatie gaan hand-in-hand

 

Kortom een zeer inspirerende dag. Zowel SHON bestuurder Hugo Joustra en Shri Saraswatie schoolleider Dewi Wittens hebben veel geleerd en kunnen netwerken en zullen alle opgedane kennis toepassen tijdens hun werk.