26 augustus 2017
Bomberbot gaat naar alle SHON-scholen
Vanaf dit schooljaar (2017-2018) beginnen alle SHON-scholen in de bovenbouw met Bomberbot.
Door Stuart Kensenhuis
“Vanaf dit schooljaar (2017-2018) beginnen alle SHON-scholen in de bovenbouw met Bomberbot, een lesreeks programmeren met een spel waarbij onze leerlingen door het bepalen van allerlei routes opdrachten gaan uitvoeren. Ondertussen ontwikkelen ze vaardigheden zoals codetaal en logisch denken. Op Shri Vishnu School en Shri Laksmi school zijn al workshops gedraaid om te kijken hoe het gaat.” Dit zegt Frank Bukkems, bovenschoolse ICT-coördinator en verantwoordelijk voor het uitzetten van de lesreeks op de verschillende scholen.
Den Haag – Frank vertelt waarom Bomberbot wordt geïntroduceerd. “In alle apparaten zit voor een deel programmeertechniek en die vaardigheid is net als lezen en schrijven iets dat je in je bagage mee moet krijgen”, zegt hij. “Het past binnen de ‘twenty first century skills’ waarmee we onze kinderen willen voorbereiden op de toekomst. Daarnaast komen andere vaardigheden zoals toegepast rekenen en samenwerken om de hoek kijken. Bovendien hebben we met Bomberbot iets in huis waarmee de leerkrachten zelf goed de lessen kunnen verzorgen en geen programmeerexperts hoeven te zijn.” Marijke Mangal, docent aan de Shri Vishnu School in Den Haag, is het hier helemaal mee eens. “Het mooie is dat de kinderen ook vanuit huis kunnen werken en dat ik hun voortgang op de computer kan volgen”, zegt ze. “Voor elke opdracht die ze goed doen krijgen ze drie sterren. Als ik dat op mijn scherm zie dan weet ik dat hun missie is volbracht.” Marijke geeft een indruk over het enthousiasme van de kinderen voor Bomberbot. “Elke woensdagmiddag als de school uit was merkte ik meteen activiteit op het systeem. Blijkbaar gingen veel kinderen dan meteen aan de slag”, zegt ze. Richano Gopal en Yas Mangroo uit groep 8 bevestigen dat. “Ik vind het gewoon leuk om te leren welke route we moeten volgen”, zegt Richano. “Ik ook”, zegt Yash. “Want mijn broer is ict’er en dat wil ik ook worden.” Richano heeft zelfs grote plannen in gedachten met zijn nieuwe vaardigheden. “Een app of andere software maken lijkt me wel leuk”, zegt hij. Juf Marijke wordt blij van de enthousiaste reacties van de kinderen. “Bomberbot stimuleert het logisch nadenken en kritisch kijken naar een probleem”, zegt ze. “Je moet dus altijd een plan hebben en nadenken hoe je het gaat uitvoeren. Lukt het niet dan helpen de kinderen elkaar in de groep door samen naar het probleem te kijken en oplossingen te bedenken. Dus samenwerken, probleem oplossend vermogen en ruimtelijk inzicht is ook belangrijk.” Frank geeft nog even aan welk niveau de kinderen aan het eind van de basisschool kunnen bereiken. “Dan zouden ze op een redelijk niveau kunnen programmeren en de overstap kunnen maken naar nogal wat programmeertalen”, zegt hij. “Ze kunnen dan bijvoorbeeld zo’n lego auto besturen of een app maken. Denk dan vooral aan spelletjes.”