1

We bestaan 30 jaar!

23 april 2018

Oud-leerling Amiet Soekhoe: 'Van een nieuwe school verwacht je organisatorische problemen, maar daar merkte ik niets van'

Amiet Soekhoe (34) is na een ‘traineeship’ beleidsmedewerker jeugdhulp bij de gemeente Den Haag geworden. Hij studeerde geschiedenis aan de Universiteit Leiden en daarvoor zat hij op het VWO van het Haagse Segbroek College. Het advies om naar het VWO te gaan, kreeg hij op de Shri Vishnu School in Den Haag. Hij behoorde dertig jaar geleden tot de eerste lichting kinderen van de eerste Hindoebasisschool van de Stichting Hindoe Onderwijs Nederland (SHON).

Oud-leerling Amiet Soekhoe: 'Van een nieuwe school verwacht je organisatorische problemen, maar daar merkte ik niets van'
Dertig jaar geleden, Amiet, dat is lang geleden. Herinner je je nog iets uit die tijd?

“Jazeker! Eigenlijk nog best veel! Ik begon op de Shri Vishnu School in de Da Costastraat, het eerste gebouw, in groep 2 bij juf Sawita. Een jaar later verhuisden we naar de Abraham van Beijerenstraat in het oude gebouw waar nu nieuwbouw staat. Juf Sawita werkt daar nog steeds met de kleuters. De herinnering blijft levendig, omdat ik geregeld leerkrachten ben blijven zien. Zeker nu ik zelf mijn kind naar groep 1 van de Shri Vishnu School breng. Dat is voor mij een soort thuiskomen.”

 

Wat kun jij je nog herinneren uit die eerste periode?

“Ik kan mij nog herinneren dat meneer Ramnath en pandit Ramdhani bij ons thuis langskwamen om met mijn ouders te praten of ze mijn zusje Vandena en mij wilden inschrijven op de eerste Hindoebasisschool. De eerste dag vond ik niet zo leuk. Ik wist niet zo goed wat ik daar deed , maar dat werd steeds beter en leuker. Ik werd ook met de bus van en naar school gebracht. Groep 1 had ik op een openbare school gedaan, maar dat was anders. Ik had daar vaak ruzie met klasgenoten en mijn naam Amiet werd door die klasgenoten uitgesproken als Hamid. Als ze je naam op school niet eens konden onthouden, wat moet je dan nog meer verwachten, vraag ik mij nu af.”

 

Hoe ging het op de Shri Vishnu School?

“Het ging achteraf gezien verbazingwekkend goed. Je verwacht van een nieuwe school heel veel organisatorische problemen, maar daar heb ik niets van gemerkt. Alles was goed geregeld, het busvervoer, de lessen, de leerkrachten. Ja, aan niets kon ik merken dat het een nieuwe school was. Ook in de hogere groepen niet.”

 

Wat vind je van de school?

“Ik vind het heel knap hoe ze vanaf scratch zijn begonnen en zo’n mooie school hebben neergezet en nu ook nog in vier andere steden. Ik verbaasde mij soms zelfs van wat ik van kinderen uit mijn straat hoorde die op andere scholen zaten. Zij hadden het bijvoorbeeld over ‘overblijven’. Kennelijk was het daar iets bijzonders. Bij ons op school bleef iedereen tussen de middag op school. De school heeft mij een goede basis bezorgd. Er was weleens kritiek van mensen uit onze Hindoegemeenschap dat het niet goed is om je kinderen op een school met alleen maar Hindoestanen te zetten en dat het onderwijs in het Nederlands niet zo goed zou zijn, maar dat is allemaal onwaar gebleken. Ik kon mij prima staande houden op het Segbroek College en daarna op de universiteit en uiteindelijk in de samenleving. Ik heb nooit last gehad van aanpassingsproblemen, omdat ik tussen Hindoestaanse kinderen op school zat en mijn Nederlands is gewoon goed!”

 

Wat heb je gemerkt van de Hindoe-identiteit?

“Ik ging al buiten schooltijd naar Hindilessen in de mandir (Hindoetempel), maar het was geweldig om dat ook op school te krijgen en om Dharmalessen te krijgen. Ik heb daar veel geleerd over onze eigen identiteit, afkomst en vooral religie. Op een andere school zou ik dat nooit leren. Dat is ook één van de redenen dat ik mijn kind ook naar de Shri Vishnu School breng.”