1

We bestaan 30 jaar!

05 april 2018

Hindoescholen kijken naar de toekomst

Leerlingen van de Hindoebasisscholen van de Stichting Hindoe Onderwijs Nederland (SHON) worden goed voorbereid op de toekomst. In de dertig jaar die de stichting bestaat, is er veel veranderd. Niet alleen de toekomst wat betreft hun schoolprestaties, loopbaan en wat ze willen bereiken met hun leven, maar ook qua technologisering van de maatschappij.

Kinderen krijgen al les op tablets en ze leren coderen. Coderen is een basisvaardigheid om te leren computerprogrammeren. De SHON is hier enkele jaren geleden fors mee aan de slag gegaan en heeft inmiddels veel faciliteiten op dit vlak. De scholen hebben dan ook een goede wifi-verbinding met voldoende bandbreedte, zodat iedere leerling via een online leeromgeving kan werken.

 

De leerkrachten kunnen dan natuurlijk niet achterblijven. De SHON schoolt de onderwijzers permanent in ICT-vaardigheden, zodat ze de kinderen goed kunnen voorbereiden op hun ‘technologische’ toekomst. Ook wordt het werk van de docenten efficiënter. Ze hebben alles in de computer staan en hoeven steeds minder schriftjes na te kijken. Bovendien zijn ook de instructies van de leraren voor de leerlingen meteen en eenvoudiger beschikbaar via de touchscreens, de moderne digitale variant van het krijtbord waarmee alle groepen inmiddels zijn uitgerust. De stichting is momenteel bezig om te onderzoeken of leerlingen zelfs op kleuterniveau al kunnen werken met ‘touch-tables’, waarmee de allerjongsten interactief én coöperatief aan de slag kunnen.

 

“Op alle SHON-scholen werken de leerlingen inmiddels met veel plezier en tot tevredenheid van de leerkrachten met Chromebooks, dit zijn tablets met een besturingssysteem ontwikkeld door Google. Het aantal Chromebooks wordt jaarlijks uitgebreid”, zegt ICT-coördinator Frank Bukkems van de SHON.

 

Waar leerlingen vroeger nog gewend waren om in boeken en schriften te turen en te schrijven, zijn ze bij wijze van spreken geboren met een touchscreen in de hand. Deze kinderen kunnen letterlijk en figuurlijk lezen en schrijven met mobiele telefoons, tablets en laptops. “Daarin kan de school niet behoudend blijven. De ontwikkelingen zijn al gaande en de school is op tijd ingestapt om de kinderen, leerkrachten en het Hindoe-onderwijs nog toekomstbestendiger te maken. Natuurlijk gaan deze snelle ontwikkelingen niet ten koste van de lesinhoud. Het ouderwetse schrijven met de pen en het tekenen met potlood blijft bestaan, omdat dat goed is voor de ontwikkeling van de fijne motoriek van de kinderen. Het is een combinatie van traditioneel en futuristisch onderwijs. Immers, de lessen via de tablets en laptops en touch-tables zijn allemaal reguliere lessen die behoren tot de onderwijsinhoud van de Hindoebasisscholen van de SHON”, zegt Rajesh Ramnewash, voorzitter van het College van Bestuur van de SHON.